Espiritualitat i transcendència, què sabem de Deú?
Molts de nosaltres pensem en Déu, però ens costa parlar-ne i encara més, escriure d'Ell. Avui m'hi he atrevit.
El Tao és el buit que ho conté tot. Aquesta és una frase que segur que heu sentit moltes vegades, però aturem-nos un moment per poder captar el que realment significa.
Si
ho conté tot, conté el que ja ha passat i el que passarà, però també el
que podria passar, però no passarà; i el que podria haver passat, però
no va passar.
Si jo decideixo, per exemple,
escriure un llibre, el llibre que escriuré ja està en el Tao, però hi és
en totes les seves possibilitats: un llibre escrit a corre cuita i de
poca qualitat, un llibre fruit d'un llarg treball i molt ben documentat,
un llibre profund escrit amb sentit de l'humor,...
Quan em vaig trobar per primer cop amb aquest concepte, vaig pensar que el Tao era el Déu dels cristians.
Déu
no és d'aquest món, sabem que no té ni principi ni fi i que és
omnipotent, omniscient i omnipresent. Tanmateix només podem imaginar-lo
perquè ni es veu, ni es pot tocar ni olorar. El Tao és el mateix, per
això en el capítol 1 del Tao Te King podem llegir:
El Tao que pot ser expressat no és el vertader Tao.
El nom que se li pot donar
no és el seu vertader nom.
Sense nom és el principi de l'univers;
i amb nom, és la mare de totes les coses.
Des de el no-ser comprenem la seva essència;
I des del ser, només veiem la seva aparença.
Ambdues coses, ser i no-ser, tenen el mateix
origen, tot i que diferent nom.
La seva identitat és el misteri.
I en aquest misteri
s'hi troba la porta de tota meravella.
Déu,
el Tao, ens ha fet éssers creatius, la seva creació continua en
nosaltres. La Vida està en nosaltres i nosaltres també som la Vida.
També ens ha fet lliures, podem triar en cada moment què fer i com
fer-ho. Totes les possibilitats hi són, tot és possible i nosaltres
decidim.
Jesús ens va mostrar el camí; Tao Te King es pot traduir com "l'actitud per poder seguir el camí".
* La fotografia mostra un dibuix de l'Enso. Enso és un símbol (i no un caràcter de la cal.ligrafia japonesa) que significa i.luminació, força, elegància, univers i buit. És l'expressió del moment. En el budisme zen simbolitza un moment en el que la ment és lliure per a simplement deixar que el cos o l'esperit es posi a crear.
Molt bon article!
ResponEliminaMoltes gràcies, celebro que t’hagi agradat.
EliminaPer pensar-hi..... Gràcies!
ResponElimina🙏😘😘
EliminaMoltes gràcies Anna,molt interessant aquest paral.lelisme que fas entre Deu i el Tao. He estat uns bona estona reflexionant tot el que has escrit i crec que m' ho tindré que llegir més vegades. Moltes gràcies.
ResponEliminaGràcies a tu! Tens raó en que són coses a les que has d'anar donant voltes.
EliminaGràcies Anna,buscaré l'espai i el silenci per pensari en profunditat.
ResponEliminaSí, jo també hi seguiré pensant i buscant... Gràcies.
Elimina